Bouwen aan veerkracht dankzij de natuur


Van zodra je in het bos of op een groene plek komt heb je de spontane neiging om ‘ahhhh, zaaaaalig!’ te zeggen. Je voelt de spanning van je schouders glijden, je ademt vrijer en je voelt je een beetje als herboren. Dat is het eerste voelbare effect van een bosbad en een reden om vaak het groen op te zoeken. Het helpt je ontspannen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft verschillende psychologische en fysiologische effecten van de natuur op onze gezondheid en welzijn aangetoond.

Effecten van bosbaden
  • Een preventief medicijn: je ontspant lichamelijk en mentaal.
  • De weerstand van je lichaam verhoogt : het immuunsysteem wordt sterker en je bloeddruk daalt al na 15 minuten bosbaden.
  • Je gevoel van algemeen welzijn versterkt en je ervaart minder stress.
  • Iedereen ervaart positieve effecten volgens het principe van fysiologische aanpassing, dit betekent dat elk individu op zijn manier reageert op het bosbaden: bij personen met een hoge bloeddruk werkt het bosbaden bloeddrukverlagend; bij personen met een te lage bloeddruk werkt het bloeddrukverhogend.
  • De natuur stimuleert onze creativiteit. Als we ontspannen zijn, staan we open voor nieuwe ideeën en krijgen we vaak een duidelijker beeld van wat we willen, of zien we bepaalde verbanden die we eerder nog niet opgemerkt hadden.
Geen bos in de buurt? Je woont midden in de stad?
  • Alle groen werkt stimulerend. Ook ministukjes groen zoals een klein stadspark, een groene berm langs een kanaal, een perkje vol bloemen, een moestuin tussen huizen, een mini daktuin, kunnen ontspanning bieden.
  • Haal groen in huis. We hebben het allemaal druk en maken soms weinig tijd om te ontspannen of naar buiten te gaan. Groen (planten, bloemen) en natuurlijke materialen (houten voorwerpen, houten panelen), zelfs in huis, verstevigen onze relatie met de natuur en kunnen een ontspannend effect hebben.
Hoe maximaal genieten van een bosbad of een groen bad?
  • Rustig tempo: je kan rustig stappen of zelfs op de grond gaan zitten. De natuur zal op je inwerken, je hoeft er zelf geen inspanning voor te leveren. Zo kan je perfect ook op een bankje in het park gaan zitten, of aan je keukentafel genieten van een bos bloemen.
  • Neem er even tijd voor: al na 15 minuten heeft het bosbaden een meetbaar gunstig effect op ons lichamelijk en mentaal welzijn. Je elke dag een kwartier onderdompelen in de natuur of de natuur observeren (ook in je tuin) werkt dus positief in op je welbevinden en vitaliteit.
Extra tips voor thuiswerkers
  • Je bepaalt meer zelf je agenda en je kunt makkelijker eens naar buiten. Plan elke dag een wandeling tussen het groen in. Zoek het park in je buurt op, zet je buiten in je tuin, kijk naar groen rondom je huis.
  • Werk je vooral veel binnen, omring je dan met planten en bloemen. Ook op een klein oppervlak kan je creatief zijn door bijvoorbeeld planten van verschillende grootte bij elkaar te zetten, door miniplantjes samen in een terrarium te plaatsen, klimplanten te gebruiken..
  • Ontdek het plezier van een hangmat of heerlijke ligstoel en neem regelmatig een korte pauze om in je tuin of je serre te gaan ontspannen. Ontspanning is net zo levensbelangrijk als voldoende water drinken en regelmatig bewegen.
Wat kan je als organisatie doen?

Ijver voor een groene werkomgeving, leg wat groen aan omheen het bedrijf of als dat niet haalbaar is, investeer in het binnenhalen van natuurlijke materialen. Stimuleer de werknemers om minsten 1 keer per dag een ‘bosbad’ te nemen van een half uur.

Wat kan jij als leidinggevende doen?
  • Geef het voorbeeld; neem de lunch buiten, hou een vergadering buiten
  • Hou je gesprekken al wandelend
  • Start de maandagmorgen bij het bos voor je briefing
  • Eindig de vrijdagnamiddag opnieuw bij het bos voor het afronden van de werkweek

Wat je plek in de organisatie ook is, je kan een verschil maken. Welke stap kan jij vandaag zetten in het benutten van de heilzame werking van de natuur?

Theme: Overlay by Kaira België
Gemaakt door stress impact lab