Bouwen aan veerkracht door breinvriendelijk werken

“het is al bijna middag en ik heb nu nog niets gedaan!”
“ik wou deze taak vandaag afronden maar het is niet gelukt want ik werd voortdurend gestoord door mijn collega’s”
“tijdens de meeting was ik voortdurend afgeleid, ik kon niet meer volgen”

Doe je vaak dit soort uitspraken?

Als je geregeld ervaart niet of minder gefocust te kunnen werken, dan leidt dit tot gevoelens van druk en spanning. Het geeft ons een goed gevoel te realiseren dat we iets hebben afgewerkt. Dit lukt een stuk beter als je op een breinvriendelijke manier werkt. Hoe doe je dat?

Net zoals je je spieren kan trainen om betere sportprestaties te leveren, kan je ook je hersenen trainen om je beter te concentreren en dus efficiënter te werken. En net zoals voor sport, geldt dat je regelmatig dient te oefenen en vol te houden om resultaten te zien.

Deze tips helpen je op weg.

  1. Start je dag met een plan

Zomaar aan je werkdag beginnen en “zien wat er van komt” is alvast geen goed plan. Laat je niet verleiden door ‘de waan van de dag’ door eerst je mailbox of andere berichten te checken.
Bepaal 1 of 2 prioriteiten voor je dag. Dit noemen we de ‘olifanten’ van de dag. Het zijn taken of projecten die de tot de kerntaken van je functie behoren en geconcentreerde aandacht vragen.

Ontwikkel de gewoonte om je frisse aandacht een tijdlang te schenken aan 1 van deze ‘olifanten’. Blokkeer hiervoor tijd in je agenda en respecteer die tijd. Voorzien binnen je blok “geconcentreerde aandacht” een minipauze na een half uur. Een alarm opzetten is een handig hulpmiddel om je te ondersteunen.

  1. Wissel periodes van intense aandacht af met periodes die minder van je brein eisen

Nadat je een tijdlang geconcentreerd hebt gewerkt, maak je beter even tijd voor taken die minder geconcentreerde aandacht van je vergen. Bijvoorbeeld: een meeting inplannen, documenten klasseren, je mailbox checken. Dit doe je efficiënt door vast te leggen hoeveel tijd je hieraan zal besteden.

  1. Schakel je aandachtkapers uit

Te veel papieren op je bureau, verschillende programma’s en documenten open op je computer, een telefonische oproep, pratende collega’s, dat bliepje dat je laat weten dat er een nieuw bericht voor je klaarstaat in je mailbox of op je sociale media,…. Het zijn allemaal zaken waardoor je aandacht wordt afgeleid.

Zoek de vliegtuigmodus van je smartphone, de instellingen om notificaties uit te schakelen en maak er gebruik van.

Je collega’s de mond snoeren ervaar je allicht als moeilijker of niet zo collegiaal. Je terugtrekken in een vergaderzaal of focuswerkruimte biedt hier soelaas. Is dit niet mogelijk? Spreek met je collega’s een manier af waarop je kenbaar maakt dat je niet gestoord wil worden. Misschien zijn ze wel enthousiast om met het ganse team ‘olifantentijd’ in te boeken.

  1. Extra tips voor thuiswerkers

Wie thuiswerk heeft het vaak nog moeilijker om focus te houden omdat de grens werk-privé veel vager geworden is. Waar kun je nog extra op letten?

  • Zorg voor een vaste werkplek. Idealiter heb je een aparte kamer. Kan dit niet en werk je bv. in je leefruimte of in de keuken, ruim dan je werkspullen op als je je werkdag afsluit. Hierdoor kom je minder in de verleiding om “snel nog even voort te doen”. Voor je gaat slapen, zorg je dat je werkplek “vrij” is voor de volgende ochtend. Zo vermijd je dat je speelgoed, wijnglazen, tijdschriften,… snel aan de kant moet schuiven tijdens je voorziene focustijd. Kortom: maak het jezelf wat moeilijk om te werken in je privétijd en om privétaken te doen tijdens je werktijd.
  • Zorg voor structuur en regelmaat. Kleed je aan zoals je dit voor een gewone werkdag zou doen. Kom na het ontbijt even buiten, maak een korte wandeling en stap naar je werkplek als je terug komt. Zo zorg je voor een overgangsperiode tussen privétijd en werktijd. Je kan je werkdag op dezelfde manier afsluiten.

Wat kan je als leidinggevende doen?

  • Geef het goede voorbeeld!
  • Stroomlijn de communicatiekanalen. Maak afspraken over welke kanalen voor welk soort communicatie gebruikt wordt.
  • Hou vinger aan de pols bij je medewerkers door  regelmatig een 1-op-1 overleg in te plannen.

Wat kan je als organisatie doen?

  • Zorg voor een werkplek aangepast aan het werk dat dient te gebeuren. Voor geconcentreerd werk heb je een ruimte nodig waar stilte heerst. Voor overleg trek je een vergaderzaal in, of nog beter als het even kan: hou een wandeloverleg. Maak het afwisselen hiertussen laagdrempelig – vermijd complexe reservatiesystemen.

Wat je plek in de organisatie ook is, je kan een verschil maken. Welk klein stapje kan jij vandaag al zetten om breinvriendelijker te werken?

Theme: Overlay by Kaira België
Gemaakt door stress impact lab