Bouwen aan veerkracht dankzij pauzes

“Ik heb bijna geen tijd heb om te ademen als ik aan het werk ben.” 
“Ik eet snel aan mijn computer terwijl ik nog een paar mails behandel.” 
“Als de werkdag erop zit ben ik bekaf, plof ik me in de zetel en ga vroeg slapen.”

Herkenbaar? We hebben het zo druk dat we herlaad- en terugschakelpauzes overslaan. De coronatijd versterkt dit ongezonde gedrag nog. Medewerkers springen in voor collega’s die ziek uitvallen of in quarantaine zitten. Thuiswerkers rushen zich om paraat te staan voor de kinderen na school. 

Wanneer het druk is, hebben we de neiging om gewoon door te werken. Ook bij thuiswerk blijkt dit zo te zijn. Elke minuut telt en wordt productief ingevuld! Althans dat denken we toch…

Als we geen of te weinig tijd nemen om te herladen, bouwt stress zich op in ons lichaam, zijn we minder geconcentreerd en maken we meer fouten. Fouten die we dan weer moeten rechtzetten, wat ons extra tijd kost. Hoezo productief??? Dat dit een aanslag is op onze beschikbare energie en ons goed voelen nemen we er blijkbaar bij.

Het consequent nemen van pauzes is belangrijk om het werken in de huidige uitdagende omstandigheden vol te houden.

Wat kan je als organisatie doen? Moedig het nemen van meerdere kwalitatieve pauzes aan via een sensibiliseringscampagne of kies voor werkvrije lunches. En laat vooral een sterke, nieuwe wind waaien doorheen de organisatie die resultaatgerichtheid en niet tijdgerichtheid promoot. 

Wat kan jij als leidinggevende doen? Bespreek dit thema met je team. De belangrijkste tip echter? Moedig actief pauzes aan en geef zelf het goeie voorbeeld! 

Maar ga vooral ook zelf aan de slag met je pauzes. De gouden tip? Doe aan ‘slim pauzeren’!

  • Verlaat je werkplek en neem even tijd om je brein af te leiden en te laten ontspannen. Een 5-tal minuten is voldoende. Daarna kan het brein zich weer focussen. Deze afleidingstijd voor het brein is een manier om te freewheelen en weer creatief te worden.
  • Doe iets totaal anders. Iets dat niet met je werk zelf te maken heeft. Bijvoorbeeld zaken uitvoeren op automatische piloot zoals koffie halen, een appel eten, even trappen op en af lopen, opruimen van je bureaublad, planten water geven, even wegdromen,… Tip: laat je smartphone links liggen. Gun je ogen en brein wat rust.
  • Wees fysiek actief en ga als ’t even kan naar buiten. 10 minuutjes wandelen kan al voldoende zijn om de rest van de dag productief en creatief door te komen.
  • Zet door! Dit nieuwe gedrag zal tegen je natuurlijke gevoel ingaan. Denk eraan dat het je productiviteit ten goede komt.

Voor welke organisatie je ook werkt. Welke rol je ook vervult. Je kan verschil maken. Waar durf jij je als beleidsmaker, leidinggevende of medewerker voor te engageren?

Theme: Overlay by Kaira België
Gemaakt door stress impact lab