Bouwen aan veerkracht dankzij de natuur

‘Ahhhh, zaaaaalig!’

Herken je deze opluchting? Van zodra je in het bos komt voel je de spanning van je schouders glijden, kan je vrijer ademen en voel je je een beetje als herboren. Heb je ook dat gevoel dat je ‘thuiskomt’?

Dat gevoel van thuiskomen heeft te maken met wij, mensen, die nog steeds evolutionair als een brok natuur kunnen beschouwd worden. Al zijn we vervreemd van onze natuur, toch zijn we nog altijd ‘natuur’. Ons lichaam herkent het bos nog steeds als zijn natuurlijke omgeving. Thuiskomen in onze oorspronkelijke habitat zorgt voor zuurstof, opluchting en energie.

Het weldadige effect van het bosbaden is al ruime tijd gekend in Japan. Shinrin-yoku, bosbaden of bostherapie, wordt in Japan de laatste decennia bewust beoefend omwille van de positieve effecten van de natuur op ons lichamelijk functioneren. Wetenschappelijk onderzoek heeft de psychologische en fysiologische effecten van de natuur op onze gezondheid en welzijn bewezen.

Net zoals bij het zonnebaden, kan je in het bos gaan baden en je onderdompelen in de omgeving. En nog meer goed nieuws: zelfs wie midden in de stad woont en geen bos in de buurt heeft, kan een gelijkaardig positief effect ondervinden van natuurlijke elementen als parken, struiken, bloemen, stukjes hout of essentiële oliën. Kan je niet naar het bos, haal het bos dan in huis!

Waarom bosbaden of natuurlijke elementen in huis halen?

  • Een preventief en betaalbaar medicijn: we worden minder vatbaar voor ziektes en overprikkeling.  
  • Wanneer als natuurtherapie ingezet, vermindert het stress en verbetert het onze levenskwaliteit.
  • Een natuurlijke methode voor iedereen toegankelijk.

Wat zijn de positieve effecten van het bosbaden?

  • Door contact met de natuur kunnen we ons lichamelijk en mentaal ontspannen. Het is een preventieve methode die de weerstand van ons lichaam verhoogt. Ons immuunsysteem wordt sterker, bloeddruk daalt (al na 15 minuten bosbaden), gevoel van algemeen welzijn wordt sterker en we ervaren minder stress. Ons lichaam kan herstellen en uitrusten doordat de natuur de activiteit van ons parasympathisch zenuwstelsel bevordert. Dit zenuwstelsel werkt als een soort ‘rem’.
  • Elk individu reageert op zijn manier op het bosbaden, d.w.z. dat natuurtherapie werkt volgens het principe van fysiologische aanpassing. Wat betekent dit concreet? We geven een voorbeeld: bij personen met een hoge bloeddruk werkt het bosbaden bloeddrukverlagend; bij personen met een te lage bloeddruk werkt het bloeddrukverhogend. Iedereen heeft er dus baat bij.
  • De natuur stimuleert onze creativiteit. Als we ontspannen zijn staan we open voor nieuwe ideeën en krijgen we vaak een duidelijker beeld van wat we willen, of zien we bepaalde verbanden die we eerder nog niet opgemerkt hadden.

Hoe het effect van bosbaden nog versterken?

  • Rustig tempo

Je hoeft geen sport te beoefenen. Je kan rustig stappen of zelfs op de grond gaan zitten. De natuur zal op je inwerken, je hoeft er zelf geen inspanning voor te leveren.

  • Ga regelmatig wandelen in het bos

Hoe langer je in het groen of in het bos bent, hoe heilzamer voor je lichaam. Van een ‘bostherapie’ spreken we vanaf een 2-tal uur wandelen in het bos. Maar zelfs na 15 minuten heeft het bosbaden al een meetbaar gunstig effect op ons lichamelijk en mentaal welzijn. Je elke dag een kwartier onderdompelen in de natuur of de natuur observeren (ook in je tuin) werkt dus positief in op je welbevinden en vitaliteit.

  • Zonder bestemming

Wandelmeditatie beoefenen wil zeggen dat je wandelt om te wandelen. Je geniet van het wandelen op zich; het hoeft geen doel te dienen, je hoeft niet persé van punt A naar punt B te lopen. Je kan je voorstellen dat je met elke stap zacht de aarde raakt, je voelt hoe je voet van hiel tot teen in een vloeiende beweging de grond raakt. Je bent je bewust van het begin, het midden en het einde van elke stap. Je doet dit op jouw tempo.

  • Gebruik al je zintuigen

Je kunt het contact met de natuur om je heen versterken door achtereenvolgens je verschillende zintuigen in te zetten. Je kunt dit al wandelend doen, of je kunt ook rustig ergens gaan zitten. Achtereenvolgens richt je je aandacht op de geluiden, dan verleg je je focus naar de kleuren, de geuren, de temperatuur. Je kan bomen aanraken, op het gras zitten en je handen en vingers er doorheen laten gaan. Op blote voeten op verschillende ondergrond lopen en alle sensaties die dit teweeg brengt in je lichaam registeren en opnemen. Het aanraken van natuurlijke elementen versterkt het gevoel van verbondenheid met de natuur. Laat alles zachtjes binnenkomen. Word je ook bewust van jouw plaats in de ruimte.

  • Meditatie

Het positieve effect van het bos op ons lichaam wordt sterker door meditatie. Ook wie niet gewoon is om te mediteren kan eens volgende eenvoudige oefening uitproberen. Je zoekt een rustige plek, een plek die jouw aandacht vraagt en je zoekt een gemakkelijke zithouding. Sluit je ogen of richt je blik op ongeveer een meter voor je op de grond. Houd een rustige ademhaling aan en volg in gedachten de beweging van in- en uitademing. Na een paar minuten richt je je aandacht op je voetzolen en stel je je voor dat deze volledig ontspannen zijn. Daarna breng je je aandacht naar je enkels, je kuiten, je dijbenen, je hele lichaam tot bij je kruin. Bij elk lichaamsonderdeel stel je je voor dat dit volledig ontspannen is. Zo overloop je je hele lichaam, terwijl je rustig blijft ademen. Bij je kruin gekomen, breng je je aandacht weer naar je ademhaling. Je stelt je voor dat je de natuur inademt en bij uitademing laat je nog alle overgebleven spanning los.

Wat als je geen bos in de buurt hebt?

  • Alle groen werkt stimulerend. Ook ministukjes groen zoals een klein stadspark, een groene berm langs een kanaal, een perkje vol bloemen, een moestuin tussen huizen, een mini daktuin, kunnen ontspanning bieden.
  • Haal groen in huis. We hebben het allemaal druk en maken soms weinig tijd om te ontspannen of naar buiten te gaan. Groen (planten, bloemen) en natuurlijke materialen (houten voorwerpen, houten panelen), zelfs in huis, verstevigen onze relatie met de natuur en kunnen een ontspannend effect hebben.

Extra tips voor thuiswerkers

  • Je bepaalt meer zelf je agenda en je kunt makkelijker eens naar buiten. Plan elke dag een wandeling tussen het groen in. Zoek het park in je buurt op, zet je buiten in je tuin, kijk naar groen rondom je huis.
  • Werk je vooral veel binnen, omring je dan door planten en bloemen. Ook op een klein oppervlak kan je creatief zijn door bijvoorbeeld planten van verschillende grootte bij elkaar te zetten, door miniplantjes samen in een terrarium te plaatsen, klimplanten te gebruiken..
  • Ontdek het plezier van een hangmat of heerlijke ligstoel en neem regelmatig een korte pauze om in je tuin te gaan ontspannen. Ontspanning is net zo levensbelangrijk als voldoende water drinken en regelmatig bewegen.

Wat kan je als leidinggevende doen?

  • Geef het voorbeeld; neem de lunch buiten, hou een vergadering buiten
  • Ijver voor een groene werkomgeving
  • Hou je gesprekken al wandelend
  • Start de maandagmorgen bij het bos voor je briefing
  • Eindig de vrijdagnamiddag opnieuw bij het bos voor het afronden van de werkweek

Wat je plek in de organisatie ook is, je kan een verschil maken. Welke stap kan jij vandaag zetten in het benutten van de heilzame werking van de natuur?

Theme: Overlay by Kaira België
Gemaakt door stress impact lab